Don’t miss out! Explore our other sites:
Cameraby  |  GoLenso (multilingual)
Best regards, Henrik – founder of Objektivguiden

Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG OS Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG OS
Sigma EX 50-500mm f/4-6,3 DG APO OS HSM Sigma EX 50-500mm f/4-6,3 DG APO OS HSM
Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM
Canon EF 200mm f/2 L IS USM Canon EF 200mm f/2 L IS USM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma 50-200mm f/4-5,6 DC OS HSM Sigma 50-200mm f/4-5,6 DC OS HSM
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM
Sigma EX 105mm f/2,8 DG Macro Sigma EX 105mm f/2,8 DG Macro
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Objektivets anatomi
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Stativfäste
Ett objektiv blir till
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D7100
Nikon D5100
Canon EOS 700D
Canon EOS 1D X

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR

Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR
Canon EF 135mm f/2 L USM

Canon EF 135mm f/2 L USM

Senast besökta objektiv
Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR

Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR
Tamron SP AF 180mm f/3,5 Di LD IF Macro

Tamron SP AF 180mm f/3,5 Di LD IF Macro

Senast besökta kameror
Nikon D7100

Nikon D7100
Nikon D610

Nikon D610
Canon EOS 7D Mark II

Canon EOS 7D Mark II





Sites in our network
Please visit and bookmark:
Cameraby.com
GoLenso.com
Lensora.com
 
Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden