Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 70mm f/2,8 DG Macro Sigma EX 70mm f/2,8 DG Macro
Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG OS Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG OS
Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 70-200mm f/4 L USM
Sigma EX 10mm f/2,8 DC HSM Fisheye Sigma EX 10mm f/2,8 DC HSM Fisheye
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 180mm f/2,8 HSM OS DG Macro Sigma EX 180mm f/2,8 HSM OS DG Macro
Nikon AF-S 24-85mm f/3,5-4,5 G ED VR Nikon AF-S 24-85mm f/3,5-4,5 G ED VR
Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 DC (motorized) Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 DC (motorized)
Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5,6 G ED VR Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5,6 G ED VR
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Kameran kan påverka brännvidd
Se bilder tagna med ett visst bländartal
Brännvidd och exempelbilder
Stativfäste
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D500
Nikon D5
Nikon D2Hs
Canon EOS 760D

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Canon EF 70-200mm f/2,8 L IS USM

Canon EF 70-200mm f/2,8 L IS USM
Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II

Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II

Senast besökta objektiv
Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM

Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM
Nikon AF-S 105mm f/2,8 G IF-ED Micro-Nikkor VR

Nikon AF-S 105mm f/2,8 G IF-ED Micro-Nikkor VR

Senast besökta kameror
Canon EOS 750D

Canon EOS 750D
Nikon D5100

Nikon D5100
Nikon D810

Nikon D810





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden