Don’t miss out! Explore our other sites:
Cameraby  |  GoLenso (multilingual)
Best regards, Henrik – founder of Objektivguiden

Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 105mm f/2,8 DG Macro Sigma EX 105mm f/2,8 DG Macro
Sigma EX 10mm f/2,8 DC HSM Fisheye Sigma EX 10mm f/2,8 DC HSM Fisheye
Canon EF 400mm f/5,6 L USM Canon EF 400mm f/5,6 L USM
Tokina AT-X Pro 16-50mm f/2,8 DX Tokina AT-X Pro 16-50mm f/2,8 DX
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Tamron AF 70-200/2,8 LD IF Di Macro Tamron AF 70-200/2,8 LD IF Di Macro
Nikon AF-S 105mm f/1,4 E ED Nikon AF-S 105mm f/1,4 E ED
Tamron SP AF 90mm f/2,8 Di Macro (motorized) Tamron SP AF 90mm f/2,8 Di Macro (motorized)
Sigma EX 8mm f/3,5 DG Fisheye Sigma EX 8mm f/3,5 DG Fisheye
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Se bilder tagna med ett visst bländartal
Att rengöra ett objektiv
Ett objektiv blir till
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS 1D Mark III
Nikon D60
Canon EOS 700D
Nikon D7100

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye

Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye
Nikon AF 35mm f/2 D

Nikon AF 35mm f/2 D

Senast besökta objektiv
Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 II DC OS HSM

Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 II DC OS HSM
Sigma EX 12-24mm f/4,5-5,6 DG HSM

Sigma EX 12-24mm f/4,5-5,6 DG HSM

Senast besökta kameror
Canon EOS 850D

Canon EOS 850D
Canon EOS 760D

Canon EOS 760D
Canon EOS 1300D

Canon EOS 1300D





Sites in our network
Please visit and bookmark:
Cameraby.com
GoLenso.com
Lensora.com
 
Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden