Don’t miss out! Explore our other sites:
Cameraby  |  GoLenso (multilingual)
Best regards, Henrik – founder of Objektivguiden

Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 400mm f/2,8 L IS II USM Canon EF 400mm f/2,8 L IS II USM
Sigma EX 50mm f/2,8 DG Macro Sigma EX 50mm f/2,8 DG Macro
Sigma 18-125mm f/3,8-5,6 DC OS HSM Sigma 18-125mm f/3,8-5,6 DC OS HSM
Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 200-500mm f/2,8 APO HSM DG Sigma EX 200-500mm f/2,8 APO HSM DG
Tamron SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di  Tamron SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Tokina AT-X 16-28mm f/2,8 PRO FX Tokina AT-X 16-28mm f/2,8 PRO FX
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Att rengöra ett objektiv
Stativfäste
Objektivets anatomi
Köpa nytt eller begagnat?
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS 850D
Canon EOS 10D
Canon EOS 50D
Nikon D90

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR

Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR
Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM

Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM

Senast besökta objektiv
Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC HSM Macro

Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC HSM Macro
Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM II

Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM II

Senast besökta kameror
Nikon D60

Nikon D60
Nikon D90

Nikon D90
Nikon D40

Nikon D40





Sites in our network
Please visit and bookmark:
Cameraby.com
GoLenso.com
Lensora.com
 
Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden