Don’t miss out! Explore our other sites:
Cameraby  |  GoLenso (multilingual)
Best regards, Henrik – founder of Objektivguiden

Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro
Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM II Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM II
Tokina AT-X Pro 35/2,8 DX Macro Tokina AT-X Pro 35/2,8 DX Macro
Canon EF 24mm f/2,8 IS USM Canon EF 24mm f/2,8 IS USM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 24mm f/1,4 G ED Nikon AF-S 24mm f/1,4 G ED
Nikon AF-S 600mm f/4 G ED VR Nikon AF-S 600mm f/4 G ED VR
Tokina AT-X DX 10-17mm f/3,5-4,5 Fisheye Tokina AT-X DX 10-17mm f/3,5-4,5 Fisheye
Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Objektivets anatomi
Att rengöra ett objektiv
Ett objektiv blir till
Skydda ditt objektiv med ett filter
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D5500
Canon EOS 550D
Canon EOS 6D Mark II
Canon EOS 400D

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Sigma EX 8mm f/3,5 DG Fisheye

Sigma EX 8mm f/3,5 DG Fisheye
Nikon AF-S DX 18-200mm f/3,5-5,6 G IF-ED VR II

Nikon AF-S DX 18-200mm f/3,5-5,6 G IF-ED VR II

Senast besökta objektiv
Sigma 150-500mm f/5-6,3 DG APO HSM OS

Sigma 150-500mm f/5-6,3 DG APO HSM OS
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF (motorized)

Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF (motorized)

Senast besökta kameror
Nikon D1

Nikon D1
Nikon D750

Nikon D750
Canon EOS 700D

Canon EOS 700D





Sites in our network
Please visit and bookmark:
Cameraby.com
GoLenso.com
Lensora.com
 
Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden