Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Tokina AT-X Pro 12-24mm f/4 AF DX Tokina AT-X Pro 12-24mm f/4 AF DX
Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye
Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II
Sigma EX 50-150mm f/2,8 II DC APO HSM Sigma EX 50-150mm f/2,8 II DC APO HSM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 400mm f/2,8 G ED VR Nikon AF-S 400mm f/2,8 G ED VR
Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG Macro  Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG Macro
Nikon AF-S 200-400mm f/4 G IF-ED VR II Nikon AF-S 200-400mm f/4 G IF-ED VR II
Sigma 18-250mm f/3,5-6,3 DC OS HSM Sigma 18-250mm f/3,5-6,3 DC OS HSM
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Ett objektiv blir till
Vilken betydelse har autofokusmotor?
Köpa nytt eller begagnat?
Objektivets anatomi
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS D60
Canon EOS 6D
Canon EOS 20Da
Canon EOS 1D Mark II

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF VC

Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF VC
Canon EF 40mm f/2,8 STM

Canon EF 40mm f/2,8 STM

Senast besökta objektiv
Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC Macro

Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC Macro
Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Senast besökta kameror
Nikon D3100

Nikon D3100
Canon EOS 750D

Canon EOS 750D
Nikon D7000

Nikon D7000





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden