Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.






Topplistan
Våra fyra mest populära objektiv (se alla)
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Följ oss på Facebook
Via vår Facebook-grupp får du nyheter om allt som rör objektiv i allmänhet och Objektivguiden i synnerhet.

Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma 18-50mm f/2,8-4,5 DC OS HSM Sigma 18-50mm f/2,8-4,5 DC OS HSM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art
Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS
Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Brännvidd och exempelbilder
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Se bilder tagna med ett visst bländartal
Stativfäste

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 500mm f/4 G ED VR Nikon AF-S 500mm f/4 G ED VR
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II
Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS 5DS
Nikon D600
Nikon D3000
Canon EOS 60D

Nyheter
Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR

Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II

Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Tre populära objektiv du inte får missa
Sigma EX 200-500mm f/2,8 APO HSM DG

Sigma EX 200-500mm f/2,8 APO HSM DG
Nikon AF-S 200-400mm f/4 G IF-ED VR

Nikon AF-S 200-400mm f/4 G IF-ED VR
Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Senast besökta objektiv
Canon EF 15mm f/2,8 Fisheye

Canon EF 15mm f/2,8 Fisheye
Tokina AT-X Pro 16-50mm f/2,8 DX

Tokina AT-X Pro 16-50mm f/2,8 DX
Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM

Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM

Senast besökta kameror
Nikon D100

Nikon D100
Canon EOS 700D

Canon EOS 700D
Canon EOS 50D

Canon EOS 50D
Canon EOS D30

Canon EOS D30





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Följ oss på Facebook
 
Nyinkommet på Objektivguiden