Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro
Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro
Canon EF 28mm f/1,8 USM Canon EF 28mm f/1,8 USM
Canon EF 24mm f/1,4 L II USM Canon EF 24mm f/1,4 L II USM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 500mm f/4 D IF-ED II Nikon AF-S 500mm f/4 D IF-ED II
Tamron AF 70-200/2,8 LD IF Di Macro Tamron AF 70-200/2,8 LD IF Di Macro
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Nikon AF DX 10,5mm f/2,8 G ED Fisheye Nikon AF DX 10,5mm f/2,8 G ED Fisheye
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Stativfäste
Objektivets anatomi
Köpa nytt eller begagnat?
Vilken betydelse har autofokusmotor?
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D2X
Nikon D200
Nikon D6
Nikon D7200

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Canon EF 70-200mm f/4 L USM

Canon EF 70-200mm f/4 L USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM

Canon EF 500mm f/4 L IS USM

Senast besökta objektiv
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF 60mm f/2,8 D Micro

Nikon AF 60mm f/2,8 D Micro

Senast besökta kameror
Nikon D5000

Nikon D5000
Nikon D90

Nikon D90
Nikon D80

Nikon D80





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden